Hemma hos mig har de kreativa projekten sedan bloggstarten avlöst varandra. Från att ha lärt mig virka har jag fortsatt banan med andra textila tekniker, och vad du ser är det som jag brinner mest för i stunden. Utöver det så pysslar jag och mina barn - 6 och snart 4 år gamla, och vi dokumenterar det roliga vi gör och hittar för att andra lätt ska kunna göra samma sak. Hoppas du blir inspirerad av det brokiga urvalet!

Välkommen!

lördag 13 mars 2010

Hello Kitty mormorsrutor


Som ni ser så är det här den första Hello Kitty-mormorsrutan jag gjorde, jag har varken hunnit med att fästa trådar eller brodera ansiktet ännu. Men det är så roligt, så jag vill ändå blogga om det, även om jag inte hunit fota hela högen med rutor än.
Jag har använt mig av det här diagrammet. Jag har också laddat ner bilden för att inte bli av med om det skulle försvinna från nätet. Det tog ett tag innan jag förstod hur jag skulle göra, eftersom jag inte virkat efter diagram förut, men det är fruktansvärt roligt. Nu är jag något avundsjuk på humlan Huldas japanska böcker!
Själva mönstret är egentligen inte så svårt. Det gäller bara att ha koll på att du gör lika på båda sidorna. Mina Kitty-ansikten har en tendens att låta mittenpartiet bli lite snett, men det syns inte när rutan är färdig, och jag har blivit bättre och bättre. Det svåraste tyckte jag var att få stolparna runt om att hamna på rätt ställe, men med lite räknande gick det bra det också.
När min väska är färdig så kan jag skriva ner hur jag gjort, men jag tror inte att jag förklara själva rutmönstret bättre än diagrammet. Mitt första försök skrev jag nämligen ner hur jag skulle göra, men det gjorde det bara krångligare eftersom det inte går att se på samma sätt så att du verkligen är på rätt ställe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar