Hemma hos mig har de kreativa projekten sedan bloggstarten avlöst varandra. Från att ha lärt mig virka har jag fortsatt banan med andra textila tekniker, och vad du ser är det som jag brinner mest för i stunden. Utöver det så pysslar jag och mina barn - 6 och snart 4 år gamla, och vi dokumenterar det roliga vi gör och hittar för att andra lätt ska kunna göra samma sak. Hoppas du blir inspirerad av det brokiga urvalet!

Välkommen!

tisdag 14 december 2010

Virkad lussebulle och fina paket





De fina pepparkakshjärtana och det lilla gula nystanet låg i gårdagens och dagens paket. Dessförinnan var det ett smartiesrör som dolde sig under pappret, men det fick inte vara med på bild. Då skulle barnen blivit alldeles tokiga om de inte fått äta av det.

Lussebullen har jag virkat, och jag lovade ju en enkel beskrivning. Det känns fånigt att kalla det mönster, eftersom det är så lätt, men såhär gjorde jag:

Gör sex fasta maskor i en magisk ring eller hur du nu gillar att göra. Öka i varje maska första varvet så att du får tolv maskor. Öka i varannan maska = 18 maskor. Öka i var tredje maska: 24 maskor. Sen är det bara att virka på tills du fått ett lagom långt rör som du kan forma till en lussebulle. Då minskar du på samma sätt som du ökade. Sy ihop. Jag har inte orkat göra russin på min, men det går bra att virka sådär tre-fyra luftmaskor och sen vända tillbaka och göra fasta maskor så du får en liten... rektangel? i brunt eller svart garn och sen sy fast.

Superlätt och det blir fint!

Tusen tack min hemlige vän för de fina paketen! Nystanen är verkligen som små karameller, och hjärtana var ursöta.

5 kommentarer:

  1. Jag har svarat dig i min blogg. :-) Pyssla på!

    SvaraRadera
  2. hej jag undrar hur man gör de virkade pepparkakorna? jag tyckte de var så fina! Ha en fortsatt trevlig dag! Kram Nina

    SvaraRadera
  3. Hej Ninni! De superfina pepparkakorna har jag fått i julkalenderutbytet jag är med i och alltså inte gjort själv. Det är ett hemligt byte så jag vet ännu inte vem som skickat dem till mig. Jag får nog veta efter julafton, så kika gärna in här då så ka ndu få min hemlige väns bloggadress! jag tror att Erica Laurell har virkade pepparkakshjärtan i sin blogg, men jag vet inte om de är lika fina som de jag fått!

    SvaraRadera
  4. Jag har gått och varit sugen på att virka pepparkakor hela senhösten, men fortfarande inte kommit loss. Jag har lovat mig själv att bli klar med min filt först. Fast nu har det garnet tagit slut. Och pepparkakshjärtanen var så otroligt söta...! Tack för beskrivningen på lussebullen, nästa år skall jag minsann vara ute i god tid!

    Ha en fin fredag!
    Kram
    Cathrin

    SvaraRadera
  5. Så pysslig du är, jättefin saffransbulle.
    Önskar dig en fin kväll.

    SvaraRadera