Hemma hos mig har de kreativa projekten sedan bloggstarten avlöst varandra. Från att ha lärt mig virka har jag fortsatt banan med andra textila tekniker, och vad du ser är det som jag brinner mest för i stunden. Utöver det så pysslar jag och mina barn - 6 och snart 4 år gamla, och vi dokumenterar det roliga vi gör och hittar för att andra lätt ska kunna göra samma sak. Hoppas du blir inspirerad av det brokiga urvalet!

Välkommen!

söndag 8 april 2012

Påskpyssel

Fortsatt glad påsk! Vi har Toktovas underbara kycklingar i ett av påskrisen, och här håller vi på med papir mache-ägg. Jag såg de här underbara äggen på Pinterest, och vi ville göra något liknande.

Eftersom vi inte hade precis rätt grejer hemma, så använde vi följande saker:
  • väldigt gamla väldigt vanliga ballonger från någon födelsedag för minst ett par år sedan.
  • Tidningspapper
  • Egengjort tapetklister
  • Prickiga servetter
Ballongerna blåste jag upp i någorluna lagom storlek, De blev inte särskilt äggformade, men ok runda. Flera av ballongerna var avlånga, så dem blåste jag bara upp lite grann så att de skulle hålla sig så runda som möjligt. Originallänken anger vattenballonger, eftersom de är mest äggformade

Tapetklister gjorde jag såhär: 3 dl vatten kokas upp med 1 dl socker. Tillsätt 1 ½ mask potatismjöl blandad med 1 dl vatten, koka upp. Klart!

Sen rev vi bitar av tidningspappret och täckte ballongerna med, vi använde pensel och tapetklister. Det var superbra, för klistret var väldigt lätt att tvätta bort från händer osv. I originalet ska man bara använda något köpt lim och vitt silkespapper. Våra ballonger föll ihop lite grann under tidningspappret, om någon vet vad det beror på så skriv gärna en kommentar (jag har inte gjort det här sen jag var barn). Sen täckte vi äggen med de prickiga servetterna på samma sätt som vi gjorde med tidningspappret. I originalet för hon små fyrkantiga lappar av silkespapper, som hon gör egna hål i. Vi valde att använda större pappersremsor för att inte fresta på barnens uthållighet. Sen torkade vi dem på tidningspapper, vi hängde alltså inte upp äggen på tork som vi kanske borde gjort. De höll ganska bra ändå.
Meningen var att vi skulle fylla äggen med godis, men orken räckte inte så länge så det blev tomma ägg.

På påskafton var dottern påskkärring med en kompis - eftersom hon opererade ut sina skruvar och plattor i benen i tisdags, kunde hon inte gå påskkärring tidigare, eftersom hon helt enkelt inte ville gå på benen förrän på påskafton.
Då kom äggen väl till pass - grannarna fick våra ägg som påskhälsning från oss!

1 kommentar:

  1. Fina ägg! Ser att tröjan blev lite stor, men han växer ju! Kramar till er!

    SvaraRadera