Hemma hos mig har de kreativa projekten sedan bloggstarten avlöst varandra. Från att ha lärt mig virka har jag fortsatt banan med andra textila tekniker, och vad du ser är det som jag brinner mest för i stunden. Utöver det så pysslar jag och mina barn - 6 och snart 4 år gamla, och vi dokumenterar det roliga vi gör och hittar för att andra lätt ska kunna göra samma sak. Hoppas du blir inspirerad av det brokiga urvalet!

Välkommen!

fredag 17 augusti 2012

Bambi-kjol av våder.


Min dotter önskade sig en kjol i söta Bambi-tyget från Liandlo, men vägrade låta mig sy brunrandiga leggings till. Istället valde jag att låta henne hjälpa till att klippa ut våder för att mixa Bambityget med lite grann.

Det fick bli fållning med en av mina favorit-dekorsömmar också.

På hela taget är jag nöjd. Jag har ägnat ganska mycket tid åt en kjol till mig, som inte blivit något just än en enkel muddkjol till slut. Det var ganska skönt att strunta i allt trassel och sy något lätt istället. 

Tyg: Bambi från Liandlo, ränderna är från Znok och det enfärgade mörkrosa är också från Znok. Den ljusrosa mudden är från Stoff&Stil, jag drog i en resår också och det behövdes verkligen även om min dotter inte är spinkig till sin figur. 
Mönster: Sömnadsmagasinet nr 11/2011. Jag har sytt liknande kjolar förut dock, en i vuxenstorlek som jag inte bloggat (den blev så ful haha) och så fjärilskjolen som jag sydde förra våren, men den hade bara fyra våder. 

Dekorsömmarna är jättefina, men usch vad segt och tråkigt det är att sy dem, det tog mig nästan en timme att fålla kjolen! Jag körde på för fort några gånger, och hade inte stenkoll, vilket gjorde att maskinen började sy på samma ställe och tugga tyget istället och jag fick ägna massa tid åt att klippa och sprätta, och sen rädda kjolen med vlieselin.

2 kommentarer:

  1. Nämen så söt! Jag älskar bambi-tyget :-)

    SvaraRadera
  2. Jättesöt! E lite avis på att du kan sy en så fin dekorsöm, jag har en liknande på min maskin men den tenderar att endast köra sömmen snyggt i några cm...

    SvaraRadera